Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Crissy Vos - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Crissy Vos - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Blijf op de hoogte en volg Crissy

25 Juni 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn laatste berichtje uit het mooie Zuid- Afrika.
De laaste drie weekjes zijn voorbij gevlogen!

maandag 3 juni - vrijdag 7 juni
Weekje stage is weer begonnen. Maandag was een leuk dagje. Vandaag kwam Pleun met haar tante en moeder langs. Die avond zijn we met z'n alle bij Linda thuis gaan eten. Ik moet toch wel even toe geven dat zij een heel stuk beter kan koken dan dat ik kan.
Die dinsdag heb ik met Kyra 'stap over de lijn als... ' met de kinderen gedaan. Kinderen moesten dan eerlijk antwoord geven op een vraag door over de lijn te stappen. Heel mooi om te zien hoe eerlijk de kinderen waren.
Woensdag hebben we met de twee klassen zakdoekje leggen gespeeld. Ik voelde me stiekem wel weer een beetje kind toen we dit aan het spelen waren met de kinderen.
Die donderdag hebben we de kinderen even goed laten sporten door de coopertest te doen. Natuurlijk zijn wij geen echte beulen dus vijf minuutjes vonden we wel voldoende.
Voor we het wisten was het al weer vrijdag. Die dag begon Linda met de kring. Hierbij werd er besproken dat je verstandige keuzes etc. moet maken. Daarna gingen de kinderen en Linda bidden zoals elke ochtend. Linda vroeg of ze voor ons mocht bidden. Natuurlijk moesten Kyr en ik en traantje laten van haar lieve woorden.


vrijdag 7 juni - zondag 9 juni
Weekend! Om ons weekend even goed in te luiden zijn we bij Beluga gaan eten. Sushi, altijd lekker. Daarna nog even een drankje gedaan in de stad.
Die zaterdag was een heerlijk rustig zaterdagje. In de ochtend even een theetje gedaan in de stad. Om vervolgens in de regen naar de Greenmarket square te gaan. Die avond hadden we een feestje van andere studenten van 4exchange.
Zondag zijn we naar een Giraffe park geweest. Je zou bij de naam dan toch denken dat ze er een hoop giraffen hebben. Maar, dat viel met 1 giraffe wel even tegen. Maar dat mocht de pret natuurlijk niet derven. Nadat we de giraffe eten hadden gegeven zijn we naar een interactieve show gegaan. Hierbij werden mensen uit het publiek gehaald om even te komen helpen. We wisten niet zo goed wat we konden verwachten. Maar toen de man net een spin naar ons toe kwam bij binnenkomst, was de toon gezet. Na een klein gilletje van Pleun en mij zijn we toch maar 'rustig' gaan zitten. Vervolgens werd Rachel uitgekozen om een hagedis op haar hoofd te krijgen. Wat een held, mij niet gezien dacht ik. Rachel gaf aan dat ze alles goed vond, als het maar geen pad zou zijn. Dat was natuurlijk een inkoppertje. Toen de man de pad uit de zak haalde was Rachel snel gevlogen. Een keertje knipperen en weg was ze. Daarna werd de volgende gekozen om naar voren te komen. Ik voelde me als een basisschoolkind die niet wilde voorlezen in de klas. 'Kies mij niet, kies mij niet'. Oef, gelukkig, Britt mocht. Die kreeg een slangetje om haar hals heen.
Na de show mocht iedereen met de dieren op de foto. En als echte waaghals durfde ik de kleine schildpad wel even op mijn hand te houden.


maandag 10 juni - vrijdag 14 juni
Vandaag kwam er een nieuwe stagaire op stage mee lopen die ons werk over gaat nemen als we weg gaan.
Maandagen zijn zo slecht nog niet, want in de middag ben ik met Fien, Pleun en Kyra gaan genieten van een hightea. Kyra en ik voelden ons een beetje vreetzakken. En na een paar keer ( een paar is in dit geval wel vier keer) kort acher elkaar een boordje vol lekkernijen te hebben gehaald vonden we het wel tijd om ons even in te houden. Maar het smaakte goed.
Die dinsdag zijn we met de stageklas naar het 'Clay Cafe' in Houtbay geweest. Daar mochten de kinderen een bord of schaaltje beschilderen. Als echte juffen konden wij natuurlijk niet achter blijven. Daarom hadden we een mok geschilderd en daar alle kinderen hun naam op te laten schrijven. Daarna hebben we nog een bord voor Linda beschilderd. De grootste kinderen zaten nog binnen, want wij waren nog druk aan het schilderen toen alle kinderen al aan het spelen waren.
Die avond zijn we met de meiden en bryan van Erica Road gaan bowlen. Ik bleek er toch enig talent voor te hebben.
Woensdag was een gezellig dagje op stage. Net als vorige week hebben we na de tweede pauze buiten met de twee klassen activiteiten gedaan.
In de avond zijn we bij Beefcakes gaan eten omdat het Fien haar laatste avondje met het huis was.
Die donderdag heeft Kyra het geld van BDO en de spullen gegeven aan stage. Heel mooi om te zien hoe blij de kinderen daarmee waren. De spulletjes moesten natuurlijk meteen worden uitgeprobeerd met het buitenspelen.
Die middag hebben we afscheid genomen van Fien. Weer een hopleymeid weg helaas.
De volgende dag wilden we vertrekken naar stage. Helaas ging dit niet zo als we dachten. Want ons autootje veranderde in een botsauto. Gelukkig viel het allemaal wel en hadden we alleen schade en waren we zelf oke. Bij Avis werd Pleun een beetje uitgelachen, maar we kregen meteen een ander autootje mee.


Vrijdag 14 juni - zondag 16 juni
Om even in de auto sfeer te blijven, zijn we s'avonds naar de Fast 6 geweest. Om Pleun even te laten hoe het wel moest. Nee hoor lieve Pleun, grapje :)
Zaterdag hebben we wel verdiend even uitgeslapen. Daarna zijn we naar een leeuwenpark en monkeypark geweest. Ook vandaag voelde ik me weer een beetje kind. Maar het was lekker weer en zo werd het een heerlijk dagje buiten in de zon doorbrengen.
De zondag was een zondag zoals een zondag ook echt moet zijn. Uitslapen dus en lekker rustig aan doen. Aan het einde van de middag zijn we met Anel mee geweest naar de kerk. Zij vertelde er altijd zo enthousiast over dat we het wel eens wilden zien. Toen we eenmaal zaten hadden we zo aansprak met andere mensen. Want de mensen hier zijn nou eenmaal echt een stuk socialer dan de Nederlanders. Hier spreekt iedereen elkaar aan en is ook oprecht geinteresseerd. De kerkdienst was heel anders dan de dienst die ik ooit thuis had gezien. De liedjes waren veel moderner dan bij ons, mensen stonden hard te zingen en zelfs te dansen.

Maandag 17 juni - vrijadg 21 juni
Die maandag hadden we een lekker dagje vrij. En wat een mazzel, 26 graden. Om ons dagje eens goed te besteden hebben we Chapmans peak drive gedaan. Wat een mooie kustroute! En omdat het zo mooi weer was, hadden we een mooi plekje uitgezocht om te picknicken.
Dinsdag moesten we er toch aan geloven. Ons laatste stagje weekje ging in. Omdat het ons laatste weekje was hadden we als thema 'Hollandweek'. Die dag hebben we stroopwafeltjes gegeten met de kinderen. En Dani heeft tulpen met de kinderen getekend.
Die woensdag ston drop op het programma. Daarna hebben we met de kinderen tegeltjes beschilderd. Tegeltjeswijsheid, met jawel, Delftsblauw. De resultaten mochten we er wezen.
Die middag ben ik met Kyra en Pleun bij Linda geweest voor een cursus bakken. Melktaart en rusks. We hadden Linda al gewaarschuwd dat we geen geweldige kooktalenten zijn. Maar de melktaart en rusks waren heerlijk.
Donderdag stonden smoeltjes op het menu. En hadden Kyra en ik even mazzel. Er waren er een paar over. Die middag zijn we Pleun haar zus, Eefje, op gaan halen. Om haar aankomst te vieren zijn we uit eten geweest bij Mama Africa onder het genot van live muziek.
Vrijdag was het dan zover, ons afscheid op stage. Met buikpijn gingen we er heen.
Ondanks dat we het rot vonden om weg te gaan was het wel een hele leuke dag. We hebben we allerlei spelletjes gespeeld met de kinderen. Koekhappen, ei-lopen, zaklopen en spijkerpoepen. Het was een geslaagd dagje. Om 12 uur was het dan toch tijd om afscheid te nemen van de kinderen. Na heel wat tranen en knuffels was stage dan echt afgelopen. Hierna hebben we nog even heerlijk gegeten met alle teachers om onze stage af te sluiten.

Vrijdag 21 juni - dinsdag 25 juni
Die vrijdagavond zijn we naar Houtbay geweest om wat te eten. Weer twee veertjes erbij in mijn haar. Ik kan bijna zelf naar huis vliegen straks.
Zaterdag en zondag hadden we een druk programma.
In de ochtend zijn we gaan ontbijten bij de Old Biscuit Mill. Waar je begint moet je ook eindigen toch? Daar nog een leuke tas gekocht met 'life is lekker in Capetown' erop. Vervolgens nog even met de kabelbaan de Tafelberg te doen, om nog een keer te genieten van het mooie uitzicht. Hierna een bustour en een township wandeling. De township wandeling was erg indrukwekkend. De vrouw die ons rond leidde, was erg eerlijk over het leven daar.
Hierna lekker uit eten geweest bij Primi en vervolgens de avond afgesloten met ons laatste stapavondje in Longstreet.
Zondag zijn we naar Hermanus vertrokken om whalewatching te gaan doen. En jawel, we hebben ze gespot! Vier maar liefst. We waren de eerste van het seizoen die de walvissen ook daadwerkelijk uit het water zagen springen.
Maandag zijn we nog even naar het centrum geweest en Bo-kaap. Om de laatste cadeautjes te kopen. Die avond nog even heerlijk Afrikaans gegeten op Waterfront.


Nu is het vandaag toch echt mijn laatste dagje in het mooie Zuid-Afrika. Vandaag moet ik er toch aan geloven. Mijn koffer moet nog worden ingepakt om vanavond samen met Kyr terug te vliegen naar ons kikkerlandje.
Mijn stage was echt een hele leerzame, maar vooral mooie tijd. De band die ik met de kinderen op heb opgebouwd zal mij altijd bij blijven. Ik voelde me erg welkom door de kinderen en Linda en ga ze ook zeker allemaal missen.
Mijn vijf maanden met het huis waren echt vijf maanden om nooit meer te vergeten. De leuke uitstapjes die we samen gedaan hebben, het samen eten en boodschappen doen, ik ga het allemaal missen.
Lieve meiden, bedankt voor de ontzettend leuke tijd met jullie!

Morgen zie ik dan het thuisfront weer. Kan ik weer een kroketje eten, met de hond wandelen, met mam een kopje thee drinken, met Lynn een wijntje, met vriendinnen winkelen en weer werken met de vero meiden.
Voor het thuisfront, baie dankie voor de leuke reacties onder mijn verhaaltjes, ik heb ze met plezier gelezen.








  • 25 Juni 2013 - 13:25

    Tine:

    Wat een leuk verslag weer.......maar wat ben ik toch blij dat je weer naar huis komt. Een goede vlucht zovast en tot morgen. XXX

  • 25 Juni 2013 - 14:26

    Niranda Hoogerwerf:

    Nou meid.
    Wat een gave tijd heb jij erop zitten. Dat neemt inderdaad niemand je meer af. In the pocket, zeg maar.
    Mooie dingen waarop je kunt terugkijken.

    Straks weer terug in Nederland. Koud en kil qua weer misschien, maar vol met mensen die van je houden en blij zijn jou weer te zien. Zo ook , wij op De Achthoek! Niet alleen de juffen en meester, maar vooral ook de kids zullen blij zijn jou weer live te zien.

    Straks allereerst genieten van de vakantie en het thuisfront en dan weer aan de slag in Den Hout.
    Ook leuk!

    Gr. MIranda

  • 26 Juni 2013 - 08:20

    Connie:

    Crissy welkom thuis!!!!!!!!!!tegen de tijd dat je dit leest......

    Je hangt op dit moment van schrijven in de lucht op weg naar huis en ik kan je vertellen dat onze buurtjes al dagen ietwat zenuwachtig lopen rond te dribbelen, alhoewel ze dit niet zullen bekennen haha!

    Wat een levenservaring en wat een mooi afsluitingsverslag, dankjewel, chapeau!

    Tot straks (klinkt zo leuk:)!
    Neal en Connie x

  • 25 Februari 2014 - 22:26

    Boris:

    Hoi juffrouw veel success met de volgende reis en je mist Dit jaar carnaval maar ik stuur een mail met carnaval liedjes

  • 28 Februari 2014 - 22:22

    Tine:

    Lieve Crissy.....ik ben benieuwd hoe de eerste dagen terug in Kaapstad waren. En gaat het ook goed met papa? Geef hem maar een dikke knuffel en geniet van het weerzien! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Crissy

Actief sinds 16 Jan. 2013
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 13018

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 10 Maart 2014

back to South Africa

30 Januari 2013 - 26 Juni 2013

Kaapstad 2013

Landen bezocht: